Nyelvi fejlesztőház

A legújabb nyelvoktatással kapcsolatos kutatások eredményei azt mutatják, hogy minél korábban kezd egy gyermek idegen nyelvet tanulni (természetesen a korának megfelelő módszerrel), annál könnyedebben, gyorsabban és jobb kiejtéssel képes azt elsajátítani. Így minél korábban lehetőséget biztosítunk gyermekünknek az idegen nyelvvel való megismerkedésre, annál többet tettünk annak érdekében, hogy magas szinten elsajátítsa azt.

Miért ajánlott minél korábban megkezdeni a nyelvtanulást?

Bár a babák még nem tudnak beszélni, azonban már születésüktől fogva kommunikálnak: hallgatnak és figyelnek bennünket, mosollyal, sírással, gügyögéssel „beszélnek” hozzánk. Természetesen ez az ún. néma periódus az anyanyelv elsajátításához hasonlatosan az angol tanulás folyamatában is megfigyelhető, azonban a gyerekek annak ellenére, hogy még nem képesek reprodukálni a szavakat, mégis értik őket.

Az emberi agy az élet korai szakaszaiban olyan képlékeny, mint később soha.

Születéskor még olyan fonetikai bázis áll a rendelkezésünkre, amely lehetővé teszi, hogy bármely nyelv anyanyelvünkké válhasson. Tehát a kisbabák bármely nyelvet képesek anyanyelvi szinten elsajátítani, ezt használhatjuk ki a korai nyelvtanulás során.

Már csak amiatt is, mert öt éves korig (más kutatók szerint hét) a gyermekek agya az agykéregnek ugyanazokban a régióiban raktározza el az új nyelvet, mint az anyanyelvet.

A gyerekek kiejtése szempontjából is kiemelkedő fontosságú ez az időszak. Mivel a csecsemők minden nyelv hangjait képesek felfogni, így a kisgyermekkor ideális egy idegen nyelv elsajátítására. Később már általában akcentus iktatódik be a gyermek beszédébe. Tehát ha gyermekünk már babakorban megismerkedik egy idegen nyelvvel, minden esélye megvan rá, hogy az adott nyelvet akcentus nélkül tudja majd beszélni.

A modern kutatások azt is igazolják, hogy a korai nyelvtanulás a szóbeszédekkel ellentétben az anyanyelv elsajátítását nem hátráltatja, hanem inkább segíti és erősíti!

6 éves kor után, amikorra az idegpályák kifejlődnek, a nyelvoktatás már csak az anyanyelv szűrőjén keresztül tud rögzülni. Ilyenkor már „fordításokban gondolkodunk”, már nem pontosak a hangzások… stb. Persze, ilyenkor is eredményes a nyelvtanulás, de kétségtelen, hogy érdemes akkor elkezdeni, amikor még játszi könnyedséggel megy.

E gyors, több területre kiterjedő fejlődés mozzanatai átültethetők a korai nyelvoktatásba azzal az alapvető szemléleti sajátossággal, hogy az e kornak megfelelő eszközök ne váljanak feladat- és teljesítmény-orientált „iskoláztatássá”.